Bireysel Koçluk Programı

Merhabalar🏡
Geçen yıl tam da bu zamanlarda.. Okul henüz inşaat halindeyken Bireysel Koçluk Programı'nı hayal ettim..

Ve her hayal ettiğim projede olduğu gibi bunu da her detayıyla planlamaya başladım.. Bilirsiniz.. Excel tabloları bir projeyi planlamak için en iyi dosttur😊

Benzer bir sistemi birkaç yıl önce Özel gereksinimli çocuklar için kurmuştum ve çok iyi sonuçlar almıştık.. 

İnsanın kafa yapısı pek değişmiyor sanırım😊Geliştirilmiş haliyle benzer sistemi şimdi anaokulumuzda uyguluyoruz..

Yıllardır yüzlerce farklı özellikten çocuk görüyorum.. Onları en iyi şekilde anlayabilmek için gözlem yeteneklerimi gidebilecek en üst seviyeye götürmeye çabalıyorum.. Bu nedenle sürekli eğitimlere katılıyorum.. Bu nedenle sık çocuk görebileceğim projelerde yer alıyorum..

Çünkü bir çocuğu anlamak için çok iyi gözlem yapmak gerekir.. Çünkü bir çocuğu anlamak herşeydir.. Bir çocuğu anlamak onun geleceğini değiştirebilir.. Bir çocuğu anlamak ailesinin geleceğini değiştirebilir.. Ve tabi bir çocuğu anlamak bizim geleceğimizi değiştirebilir.. 

Bir çocuğu anlamak için önce tanımak gerekir.. Ben bu günün imkanlarıyla bunun için onu gözlemlediğim, interaktif iletişim içinde kaldığım 16-17 saate ihtiyaç duyuyorum. 

Bu nedenle okulumuza gelen çocukların alıştırma süreçlerinde onlarla birebir ben ilgileniyorum. 

Okulumuzda uyguladığımız Bireysel Koçluk programı nedir?

🌠Kısaca bir çocuğun somut veriler ile değerlendirilerek, güçlü yanlarını-zayıf yanlarını-fırsatlarını-tehditlerini analiz edip ona göre bir bireysel koçluk planı çıkarmak ve uygulamaktır.🌠

Bu koçluk planında yıllık aylık ve haftalık hedefler bulunur. Her çocuk için bu hedeflere titizlikle ulaşılmaya çalışılır. Tabi ki sağlam bir takım işi gerektirir. Hedeflere ulaşabilmek için destek aldığımız kaynaklar: Ailesi, Öğretmeni, Kat görevlisi, Ahçı, Önbüro personeli ve tabi ki eğitim koordinatörleridir. 

Anaokuluna giden bir çocuğun dünyası %95 bu kişilerden oluşur. Ve hazır kişi sayısı bu kadar düşükken ideal çevre yapılandırması oldukça mümkündür. 

Çevre yapılandırması nedir?
🎆Çocuğun bulunduğu ve bulunacağı gerçek dünya için hazır olmasını sağlayan gelişim için, gerekli uyaranların çocuğa sağlanmasıdır.🎆

Mesela 12 aylık bir bebeğe kendi kendine yemek yemeyi öğretmek için, rahat olabileceği-tabağa kolay ulaşabileceği bir mama sandaliyesi seçmek ve 2 kaşık annesinin yedirip 1 kaşık kendisinin yemesini sağlamak harika bir çevre düzenlemesidir. Bu arada gülümsemek, kendi yemeğimizi de yemek, mümkünse karşımızdaki diğer yetişkinle sohbeti sürdürmek de bu çevre düzenlemesini daha harika yapar.. Bir yıl sonra bir bakmışsınız kendisi yiyen, doyan ve huzurlu bir minnak birey karşımızda duruyor😊

Çevre yapılandırması 0-6 yaş için bence hayati öneme sahiptir.. 

Ancak oldukça esnek, sağlıklı ve gerçek hayata yakın olarak tasarlanmışsa olumlu sonuç almak mümkündür.. 

Çevre yapılandırmasını abartmış ebeveynlerin izole yetişmiş çocukları oluyor.. Bu nedenle gerçek hayata yakınlık konusu mühim.

Peki çocuğun çevresindeki bir avuç insan, deneyimli eğitim profesyonellerinin liderliğinde sık sık bilgi akışında bulunsa, kendini ve çevreyi hedefe uygun şekilde düzenlese çocukta nasıl bir gelişim olur?

Muhteşem olur😎

Muhteşem derken? Hedefimiz nedir? Çocuğumuzun bir matematik dehası olması mı? Harika dans etmesi mi? Kusursuz bir jimnastikçi olması mı? 

Bu blogu okuyan dostların böyle bir derdi olmaz sanırım.. Bizler çocuklarımızın huzuru için çalışırız.. Ve "huzur" yeni teknolojik dünyada "esneklikte"  saklıdır dostlarım..

Tıpkı ünlü fizikçi Michio Kaku nun tarif ettiği gibi.. Gelecekte esneyebilen çocuk uyum sağlayacak, tutunacak ve ayakta kalacaktır.. Esneklik derken gevşekliği kastedmiyorum tabi ki.. Esneyip ilk fırsatta kendi öz haline dönebilen çocuklar yetiştirmeli bu dünyaya.. Kim olduğunu bilen, yapabileceklerini, potansiyelini bilen.. Zayıflıklarıyla yüzleşen ve bunları güçlü yanlarıyla örtmeyi başaran çocuklar ayakta kalacak..

Ve mizah.. Mizah kurtaracak çocuklarımızı kırılganlıktan, kompleksten, yerinde saymaktan.. Haliyle mizah tüm eğitim sistemimizin vazgeçilmez bir parçası bizim..

Peki Bireysel Koçluk Programı okulumuzda nasıl uygulanıyor?

✅Öncelikle her çocuğun ailesinde whats uptan rahatlıkla ulaşabiliyoruz. 

Bilinçli ailelerle çalışmak bizim için çok önemli. Çocuğu için çok daha efektif kullanabileceği böyle bir iletişim sistemini, sadece "Yedi mi? Ne yedi? Uyudu mu?" Diye kullanmayan ailelerimiz var şükürki🙏🏻

İlk hafta çok detaylı analiz notlarımızı paylaşıyoruz ailemizle. Sonra aile ve ben, bu verilere dayanarak bir ortak tutum toplantısı yapıyoruz. Burada pek çok şey daha anlaşılır oluyor. 

Ve ben bu toplantının da verilerini katarak çocuğun bireysel koçluk hedeflerini oluşturuyorum. 

Mesela hedeflerden biri, çeşitli yemekleri denemesini öğretmek oluyor. 

Ya da bir arkadaşın elinden çekerek zorla oyuncağını alması durumuyla nasıl başa çıkacağını öğretmek oluyor.

Ya da kuleyi yapamayınca bozmak yerine yılmadan devam etmeyi öğretmek oluyor

Ya da ağlayarak değil konuşarak istemeyi öğretmek oluyor.

Bizde hedefler bitmez🤓

Bunları eğitim basamaklandırmasına uygun şekilde planlayarak öğretmenlerimize, haftalık hedeflerini her pazartesi veriyorum. 

✅Öğretmenlerimiz mevcut Montessori eğitim programı dışında, benden her hafta 3-5 hedef alır. Bu hedeflere her gün 10-15 dk zaman ayırması yeterlidir çoğu zmn. Yeterki doğru zaman, doğru ortam ve doğru yöntem olsun. 

✅Eğer hedefe ulaşmak için aile, kat görevlisi, önbüro personeli ya da aşçımızdan destek gerekiyorsa onlara da görev dağılımı yaparız tabi ki. 

Örneğin, aşçımız Sibel teyze bazen yemek seçme üzerine çalıştığımız çocuklar için aç kalma durumu oluşursa salatalık, havuç, tost desteği sağlıyor bize saolsun🙏🏻

Ya da kat görevlimiz Yeşim hn, tuvalet eğitiminde saat saat yazıyor altına kaçırma durumunu ve sonunda nasıl müdahale edeceğini bizden öğreniyor. Unutmayalım her çocuk tuvaletini yapar ancak her çocuğun tuvalet eğitimi farklıdır. Çünkü her çocuk farklıdır.


✅Bunlara ek olarak whatsuptan ailenin gözlemlediği durumlara da çalışabiliyoruz.📲  Bu tip ekstra durumlarla genelde ben kendim çalışıyorum. Öğretmenlere bunu yüklemek olmaz.. Yeterince konuları var zaten çalışacak😊

Mesela şöyle bir mesaj geliyor aileden. Damla hn 3 gündür kaka yapamıyor. Yardımcı olur musunuz? Derdi nedir acaba?

Ya da şöyle bir mesaj geliyor. 3 gündür kabus görüyor ve yanımızda yatmaya başladı. Ona nasıl yardımcı olabilirim?

Böyle durumlarda günde 20-25 dk bile oyunla çalışarak çocuğun derdinin ne olduğunu öğrenebiliyoruz..

Çünkü iletişim kanalımız açık ve biz okulda birbirimize çok güveniyoruz.. Bazen konuyu anlamak bir kaç günü alabiliyor.. Bazen çözmek birkaç hafta sürebiliyor.. Ancak henüz çözemediğimiz bir durum olmadı. Bu hem aile, hem çocuk hem de bizim için nasıl büyük bir lüks tahmin edebiliyor musunuz?😍

 
Çözülemeyen durumlarda ilgili uzmanlara (hekim, ergoterapist, konuşma terapisti, psikolog, oyun terapisti, fizyoterapist) yönlendiriyoruz. 

Örneğin boyama yaparken çok yetenekli olmasına rağmen bir türlü odaklanamayan bir çocuğumuzu, ailenin başının etini yemek suretiyle kulak burun boğaz kontrolüne gönderdik. Geniz eti olsa da ameliyat için küçük olduğunu düşünüyorlardı.. Kontrolde geniz etinin olduğunu doğruladılar ve uygun zamanda aldılar. Şimdi öğlen harika rahat uyuyor ve çok rahat odaklanarak masa başı çalışmaları yapıyor💕

Ailelerimizle iyi anlaşabilmek bu nedenle çok önemli.. 

✅Peki hedeflere ulaşılıp ulaşılmadığını nasıl anlıyoruz? 
Bizim sistemimizde ben sürekli eğitimin olduğu katlardayım. İdari işlerle pek ilgim yok.. Bu nedenle tam olarak bu konuya eğilebiliyorum.. Gözlemliyorum.. Aileye soruyorum geri bildirim alıyorum.. Ve tabi ki her cuma öğretmenlerimizle toplantı yapıyorum.. 

Öğretmenleri sınıfın içinde, katta yemekte ziyaret etmek çok kıymetlidir. Bilirlerki gözümden bişey kaçmaz. Ve bilirlerki onlara yardım etmek için oradayım, eksik bulmak için değil😊

✅Bazen gerçekten çok güç hedeflere gönüllü oluyor öğretmenlerimiz.. 

Mesela bağımsız yeme becerisi konusunda başarılı olan öğretmenimize, daha önceki kreşinde sadece ekmekle beslenmiş olan bir çocuğumuzu verdik. 2 haftada her yiyecekten toplam 5 kaşık hedefine ulaşmıştı💕 Tabi ki bazı hoşluklarımız oluyor hedefi yakalayınca ekibe.. Orası aramızda😉


✅Aradan 4-6 ay geçtikten sonra bu sefer swot analizi ve Montessori gelişim toplantısına alıyoruz aileyi. Ve çalışmalarımızı yöntemlerimizi ve aldığımız sonuçları anlatıyoruz detayıyla. Bir tür kullanma klavuzu teslim etme toplantısı bu. Çocuğunuz neyi nasıl öğrenir? Neden? Bunu konuşuyoruz.

✅ Bunların hepsi çok yoğun işler gibi gelse de asistanlarımız ve planlı çalışmamız sayesinde kolaylıkla stressiz yürüyor..

✅ Bireysel koçluk programı öncelikli olarak çocuğun kendini keşfetmesini sağlıyor. 

"Ben bu konuda oldukça iyiyim. Şunu ise şöyle geliştirebilirim." "Şöyle şeylerden hoşlanmam, beni üzer/sinirlendirir/korkutur, ve buna maruz kalırsam durumla şöyle başa çıkarım" "Kendimi şöyle sakinleştiririm" "Şöyle motive ederim" gibi konularda geliştiriyor kendini çocuklarımız.. 

Özellikle 5 yaş grubu, bu çalışmalardan maksimum faydayı alarak mezun oluyor..

Bu teknikleri sık sık aileye de açıklamak  çocuğun hayatında ailenin de desteğini maksimuma çıkarıyor.

✅Bireysel koçluk programı çocuğun kendisini keşfetmesini, kabul etmesini ve geliştirmesini  amaçlıyor. 

Bunun için çocuk, üstbilişsel stratejileri okula devam ettiği sürece -5 yaşın sonuna kadar- öğreniyor ve kullanmayı başarıyor. 

Bu, emek verdiğimiz öğrencilerimiz için en büyük hediyedir diye düşünüyoruz. 

Hayatta karşısına çıkabilecek her durumla, öz kaynaklarını kullanarak başa çıkmayı öğrenebilmesini sağlamak.. 

Bizce 0-6 yaş için bir çocuğa verilmesi gereken kazanım budur.  

✅Çocukların gelişimi için ihtiyacı olan tüm araçlar ve anlayış Montessori Eğitim sisteminin içinde zaten hazır bulunuyor. Bireysel koçlukta "ağlamak yerine konuşarak istemeyi" öğrettiğimiz çocuk, hemen öğretmeniyle arkadaşlarıyla sağlıklı doğal ortamda kendini geliştirmeye devam ediyor. 
Kanadını iyileştirip karnını doyurup gökyüzüne bıraktığımız kuşlar gibiler.. Çabucak kendi başının çaresine bakıyorlar..


✅Montessori Eğitim sistemi insana, tüm canlılara büyük saygı duyuyor. İnsan yavrusunun gelişimi için huzurlu ve berrak bir ortam sunuyor. 

✅Bireysel koçluk programında hedef çalışması yapabilen öğretmenler yıl içinde oldukça yoğun ve kapsamlı bir eğitimden geçiyorlar. Ben ve asistanlarım fırsat buldukça öğretmenlerimizin iletişim becerilerini, vizyonlarını beslemek için çalışırız. Buna ciddi bir mesai harcarız. 

✅Bireysel koçluk programı şimdilik sadece 120 çocukluk bir okulda, oldukça yoğun bir hizmetiçi eğitimle (defter geri bildirimi-aylık toplantılar-sunumlu hizmetiçi eğitimler) beslenen bir ekiple, bizim liderliğimizde mümkün görünüyor. 

Bunu başka okullara yayabilmek için zamana ihtiyacımız var. 

Program her gün meyveler veriyor.. 

"Asla sulu oyunlara katılmayan bir çocuğumuzun tatilde sırılsıklam kahkalar içinde bir fotoğrafı geliyor mesela😊"

"Ya da yamuk yumuk da olsa yatağını toplamış, kıyafetlerini katlamış bir 4 yaşındaki minnakın odasının fotoğrafı geliyor😊"

"Parkta kaydıraktan kayarken önüne geçen çocuğa karşı, hakkını en zekice savunan ve sırasını kaptırmayan bir becerikli minnak videosu geliyor😎"

Tabi ki hala üzerine çalıştığımız, geliştirilmesi gereken noktaları da var bu programın. 

Personelin 10 da 2si, bu takımın uyumlu bir parçası olamayacağının sinyalini veriyor ve ayrılıyor. Yerine yeni gelenin aldığı eğitim süreci biraz yorucu oluyor bizim için. Takımın parçalarının uyum içinde olabilmesi büyük önem taşıyor. 

Personel eğitiminin daha az yorucu olabilmesi için online video eğitimleri hazırlıyoruz. Zaman gerek bize biraz.. 

Okul doldu.. Aileler hikayelerini paylaşarak yeni aileler getiriyorlar bize.. Saolsunlar🙏🏻

Her yıl bittiğinde programın sonuçları daha netleşecek bizim için.. Buradan da bütün açıklığıyla paylaşırım..

Şimdilik Bireysel Koçluk Programı böyle yürüyor.. Teknnoloji ve insan kaynağı imkanımız arttıkça daha az yorucu olacağına inanıyorum.. 

Bizim elimizden bu kadarı geliyor..
Yarın için.. 
Belki iyi gelir diye..
Hiç durmadan çalışıyoruz.. 

Sevgiler






Yorumlar

  1. Harikasiniz tek kelimeyle...Çalışmalarınıza bayıldım.Emeginize,yureginize sağlık.

    YanıtlaSil
  2. dört gözle çocuğumuzu okulunuza yazdıracağımız günü bekliyoruz. sizin gibi insanlar olduğu sürece insan geleceğe daha umutla bakıyor...

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Yorumlarınız için teşekkür ederim:)

Popüler Yayınlar