8 Mayıs 2014 Perşembe

ABA Altından SOPA!

Merhaba:)

Bildiğiniz üzere eğitim merkezlerimizde pek çok farklı tanıda farklı yaşta çocuk ve ailesiyle çalışıyoruz..

"Otizm" bu tanılardan ciddi bir yüzdeyi kaplıyor..

Bütüncül Eğitim Sistemimizde, yararlandığımız pek çok bilimsel yöntem, teknik ve program var otizm için..
Oyun terapisi, hareket eğitimi, konuşma terapisi, duyusal bütünleme terapisi, kraniosakralterapi ve pek çok uzmandan pek çok bilimsel program..
Biz bunu "alet çantası" olarak görüyoruz.. 

Ve alet çantamızda çok güvendiğimiz bir yöntem daha var..
Davranışçı Yaklaşım ve ABA! 

Applied Behavior Analysis..
Nam-ı diğer Uygulamalı Davranış Analizi.. 

Ailelerin çoğu diyor ki, kitabını okudum yöntem bir harika.. Çok mantıklı.. Ama benim çocuğa uymadı, mahvetti çocuğu! İyice cozuttu!!

Bunu duyunca yıkılıyorum..
Yıkılıyoruz..

2 Nisan dünya otizm farkındalık gününde, Aile ve Sosyal politikalar Bakanlığı toplantısında Uygulamalı Davranış Analizi (ABA) Yüksek Lisans programını anlatırken Prof. Dr. Elif Tekin İftar şöyle tarif etti ABA yı..
"Davranışın altında yatan sebepleri analiz edip, bu sebepler üzerinde bilimsel veriler ile çalışılan bir yöntemdir. Davranışları şekillendirmek için dünyada etkinliği ispatlanmış ve en çok kullanılan yöntemlerden biridir.."

Peki.. Dünyaca geçerliği ispatlanmış bu yöntem ülkemizde niye bu tepkiyi alıyor?

Uygulayıcılardan dolayı olabilir mi?

Yıllardır ABA uyguladığını söyleyen, davranışçı yaklaşıyorum diye iddia eden o kadar çok kişi tanıdım ki!!!

Herkess ABA uzmanı :)

Sosyal Psikoloji Yüksek Lisansı yapmış bir insan ve bir "anne" olarak söylüyorum.. 

Üzgünüm ama davranışçı yaklaşım o kişilerin uydurduğu şey diil!!

Daha beteri, davranışcı yaklaşımı fiziksel ceza uygulamasına "kılıf" olarak kullanan onlarca eğitimci var ülkemizde!

Ailelerden yüzlerce trajik hikaye dinliyoruz uzun süredir..

Otoritesine itaat etmeyince çocuğun kafasında klasör kıranlar.. "Oturma" çalıştırıyorum deyip çocugun omuzlarını morartanlar.. Konuşma çalıştırıyorum deyip parmağını büktüm bak "aaa" sesi çıktı diyenler!!! Offf!!!

"Onun anlayacağı dil bu" diyen.. Bu yöntemlere hala sıkı sıkıya bağlı, "cefakar" eğitmenler..

Size bi iyi bi kötü haberim var!

İyi haber: Bu yöntemler bir dönem geçerliydi. ( bakınız film- "karanlığın içinden" 1962) 

Kötü haber: 20 yıl önce bu yöntemler baya güncellendi!!!

Tüüüh! Bak görüyo musunuz olanı! Adamlar güncellemiş yahu!!! Napcaz şimdi?

Olmadı napın biliyo musunuz?

Şöyle yapın mesela! 

Eskişehir Anadolu Üniversitesinde Otizmde Uygulamalı Davranış Analizi Yüksek Lisans Programına gidin!

Ya da hiç olmazsa bir Behavior Analysistten ( Davranış Analistinden) eğitim alın! Davranışı degiştirme yollarının güncel versiyonlarını dinleyin! Cezanın etik sınırlarını bi anlatsın size!

Ahhh ne güzel olur!
Güncelleyin kendinizi nooolur!!!

Bi de napın biliyo musunuz.. Uluslararası İnsan Hakları Mahkemesindeki davalardan "istismar" suçlarına bi göz atın..

Değerli aileler, 
Biliyorum ne doğru, ne yanlış diye ararken yoruluyorsunuz..

Çaresizlik herşeyi denetiyor biliyorum..

Biz.. Ailelere örnek Oruçoğlu ailesi..

Hiç dolandırılmadık mı sanıyosunuz "mucize" tedaviyi ararken "kuytu" yerlerde..

Dilimiz yandı, ama naparsın umut!!

Sonunda anladık ki bilimsel yöntemler en güvenlisi.. 

Nolur bunu unutmayın..

Sonra o denedigimiz esrarengiz yöntemler, yol su elektrik olarak dönüyor bize.. Hiç de iyi olmuyor sonu..

Hayatımız zor zaten.. Daha da karmaşık hale getirmesek??

Yani diyorum "Vurmak sıkmak bükmek acıtmak" bilimsel bir yöntem olamaz!!! 

Çocuğunuzun canı yanıyorsa noolur uzaklaştırın oradan!
Onun iyiliği için buna ihtiyacı yok!

ABA yöntemi diyorki,
Hiçbir davranış sebepsiz ortaya çıkmaz!
Her davranışın altında mantıklı bi sebep vardır çocuk için..
Sebebi çözersek çözümü de yanında gelir..
"Ceza" davranışın sebebini ortadan kaldırmaz.. 

O garip yöntemler..
Davranışcı yaklaşım diil o..
ABA da değil o..
Değil üzgünüm !!!
ABA altından SOPA o..
İyi değil o..

Bilin istedim..

Kimseyi yargılamak diil amacım..
Yargılamak Allah'a mahsus.. 
Karar hakkı ise ailenindir..

Ama hayat devam ediyor..
Yanlışı bilip söylemiyorsak biz de hatalıyız..
Minikler var.. Yeni koyulmuş tanısı..
Yada tanılansın mı diye debelenirken ailesi..
Onlara olmasın istiyoruz..
Hepsi bu..

Deneyimli aileler,
Noolur aydınlatın yeni aileleri.. 
Onların çocukları daha 2-3 yaşında!
Gerçeksiniz siz..
Hiçbişey "gerçek"ten daha etkileyici değildir!
Unutmayın nolur!
Yanlız değilsiniz!!!

Bu yıl Damla Eğitim Danışmanlık bünyesinde ücretsiz aile eğitimlerini daha sık yapacağız.. Bekleriz..

Fikirleri yöntemleri birlikte paylaşalım.. Siz en doğrusuna zaten kendiniz karar verirsiniz..

Gelin Dünya ne yapıyor birlikte keşfedelim..

Ve bir not:
14-16 Kasım 2014 de 
Uluslararası Otizm Konferansı nda kafalardaki pek çok soruya cevap bulacak ailelerimiz.. Biz de orda olacağız..  

Sevgiler..















8 yorum:

  1. Her yazınızı büyük bir dikkatle okuyorum.içtenliğinizi ve verdiğiniz emeği takdir ediyorum..kaleminize ve yüreğinize sağlık..
    Bilge

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba:) çok mutlu oluyorum bu yorumları görünce. Teşekkür ederim:)

      Sil
  2. Aba eğitimini sizveriyomusunuz nerden alabilirim?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, ABA eğitimini malesef bizden alamazsınız buna yetkimiz yok. Ancak aile iseniz aile eğitimlerimizde ABA yöntemini de içeren çözümler yoğun olarak var. İşinşze yaracak kadar bizden öğrenebilirsiniz. Profesyonel iseniz dediğim gibi yüksek lisans en güzeli. Öyle bir imkanınız da yok ise Davranış Analizisti Nikky Nükte Altıkulaç'tan eğitim almanızı tavsiye ederim. "Allkidsfirst" firma adı, kendisi ile bağlantı kurabilirsiniz.

      Sil
  3. O kadar doğruki bu yazdıklarınız. Okanla çok zor günler yaşadık ama kurtuldu çocuğum. Çorumda köye döndük artık. O eğitimlerin hepsini yaşadık biz 16 yaşına geldi. Tüm aileler köyüne dönsün bizim çocuklar orda mutlu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel keşke herkesin dönebileceği bi köyü olsa

      Sil
  4. Sizinle tanışmayı çok istiyorum nereye başvurayım

    YanıtlaSil
  5. 03122415117 damla eğitim danışmanlığı arayabilirsiniz ücretsiz aile eğitimlerimize katılabilirsiniz. Tanışmış oluruz.sevgiler

    YanıtlaSil

Yorumlarınızı bekliyorum:) (anonim seçeneğini seçerek direkt yorum yapabilirsiniz)